dinsdag, 18 januari 2011

EDULINKS: WEBJE-WIJZER (meervoudige intelligentie)

Mensen leren op verschillende manieren. De een leert door doen, de ander moet het ‘voor zich zien’ en een derde persoon moet de informatie eerst voor zichzelf ordenen alvorens deze te kunnen begrijpen. Als wij kinderen in het onderwijs iets willen leren, als wij willen dat alle kinderen begrijpen en onthouden, zullen we met de verschillen tussen kinderen rekening moeten houden. Het is belangrijk om de verschillende manieren van leren te kennen, te weten welk kind op welke manier leert en we zullen moeten beschikken over vele manieren om de leerstof op een passende manier aan te bieden. Geen gemakkelijke opgave, zo lijkt het. Toch valt dit mee. Veel leerkrachten maken (soms onbewust) gebruik van veel verschillende materialen en werkvormen. Bij het aanleren van leerstof worden liedjes gezongen (tafels) of ritmes geklapt (lettergrepen). Men maakt gebruik van blokjes bij rekenen of beeldmateriaal (platen en video) bij de instructie. In feite is men bezig met het aanspreken van de verschillende intelligenties van het kind.

De Amerikaanse hoogleraar Howard Gardner onderscheidt acht intelligenties. Ieder mens bezit ze alle acht maar men heeft er vaak slechts enkele sterk ontwikkeld. Deze sterk ontwikkelde intelligenties bepalen de manier waarop men leert, bepalen de voorkeur voor bepaalde activiteiten:

  • Doe: de lichamelijk-kinestetische intelligentie
    Deze kinderen leren door doen, gebruiken gebaren en bewegingen, hebben ook de behoefte om dingen uit te proberen, aan te raken. Dit uit zich bijvoorbeeld in toneelspelen, acteren, mime, sport, dans en knutselen.
  • Kijk: de visueel-ruimtelijke intelligentie
    Als de visueel-ruimtelijke intelligentie sterk ontwikkeld is, is dit te herkennen aan het denken in beelden, het onthouden door het gezien te hebben. Bij deze kinderen helpt het als de leerkracht het voordoet, plaatjes of videobeelden toont. Het zijn kinderen die veel tekenen, gevoelig zijn voor kleurcombinaties, goed kaart kunnen lezen, perspectief kunnen zien en die kiezen voor een goede layout. Maar het zijn ook kinderen met een levendige fantasie, ze zien het immers voor zich. Zo sterk, dat ze het op dat moment zelf beleven.
  • Getal: de logisch-mathematische intelligentie
    Deze intelligentie wordt gebruikt als het gaat om hoeveelheden en het zoeken naar logische verbanden. Kinderen kunnen ervan genieten om sommen en wiskundige vraagstukken op te lossen. Het zijn kinderen die abstract kunnen ordenen en redeneren. Ze maken gebruik van (eigen) schema’s en symbolen.
  • Samen: de interpersoonlijke intelligentie
    Empathisch vermogen; het inleven in de belevingswereld van de ander. Het kind met een sterke interpersoonlijke intelligentie leeft met de ander mee, wil graag samen opdrachten uitvoeren, is zorgzaam en gevoelig voor stemmingen. Het is een kind dat contact zoekt en bemiddelt bij conflicten. Dit kind leert door feedback.
  • Taal: de verbaal-linguïstische intelligentie
    Kinderen die deze intelligentie sterk ontwikkeld hebben houden van lezen, schrijven, luisteren en spreken. Ze kunnen goed onder woorden brengen wat ze bedoelen, ze hebben een rijke woordenschat en spelling gaat ze gemakkelijk af. Ze houden van discussiëren, woordspelletjes spelen en andere talige activiteiten. Taal is hun communicatiemiddel.
  • Muziek: de muzikaal-ritmische intelligentie
    Kinderen met een sterke muzikaal-ritmische intelligentie genieten van muziek en ritmiek. Ze horen de structuur, voelen het ritme. Muziek kan hen helpen teksten beter te onthouden. Muzikale ezelsbruggetjes, rijmpjes of ondersteuning door bijvoorbeeld klappen helpen hen te leren.
  • Ik: de intrapersoonlijke intelligentie
    De denker, de filosoof. Nadenken over jezelf, over meningen en opvattingen. Bevragen en willen verhelderen. Vaak zaken op jezelf betrekken en daardoor in kunnen voelen wat de ander doormaakt. Het kind met een sterke intrapersoonlijke intelligentie houdt van stilte en alleen zijn. Dit kind vraagt meer denktijd omdat het veel te overdenken heeft. Hij of zij accepteert niet zomaar een standpunt, maar wil het eerst van alle kanten kritisch bekijken.
  • Natuur: de naturalistische intelligentie
    Dit zijn de kinderen die direct gemotiveerd zijn als het gaat om planten, dieren, het milieu en de natuur. Ze verzamelen stenen, schelpen en maken een herfsttafel. Ze verzorgen dieren, letten op het weer en de wisselingen van de seizoenen. Het zijn kinderen met oog voor details, ze kunnen goed observeren en rubriceren.

webje_wijzer.jpg

http://www.webje-wijzer.nl/index.php

woensdag, 05 januari 2011

EDULINKS: KOEKELTJES

Iedere ouder kent het probleem. Druk bezig met allerlei zaken in het huis terwijl dochter- of zoonlief al weer achter de PC kruipt. Kinderen zijn nieuwsgierig en houden van spelen. Dan is het ook niet verwonderlijk dat een kind graag even achter de PC zit want het internet is immers een bron van informatie en vermaak.
Het probleem wat zich dan voordoet is dat het kind zonder (al te veel) toezicht toegang heeft tot alles wat er maar te vinden is op het internet. En zoals iedere ouder weet, zijn daar genoeg zaken te vinden waarvan we onze kinderen nog even ver weg willen houden.
Koekeltjes voorkomt dat kinderen kunnen zoeken op volwassen onderwerpen en biedt een portaal van kindvriendelijke websites. Met Koekeltjes als Startpagina kunt u een stuk geruster zijn.
Het strenge zoekfilter voorkomt bezoekjes op 'foute' websites en de zoekresultaten zijn zoveel mogelijk afgestemd op kinderen. Koekeltjes maakt namelijk niet alleen gebruik van het zoekfilter van Google. Koekeltjes houdt zelf een bijzonder lange lijst bij van woorden die niet voor kinderen geschikt zijn. Wanneer er toch gezocht kan worden op een 'fout' woord, dan kan het kind of de ouder dit meteen aan ons melden. Het 'foute' woord wordt dan zo snel mogelijk in ons zoekfilter opgenomen. De link om 'foute' woorden te melden vindt u onder de zoekbox in de zoekresultaten.
Naast het strenge zoekfilter biedt Koekeltjes ook nog eens een scala aan links naar websites voor kinderen. Het menu aan de bovenkant van het scherm geeft het kind voldoende leuke en handige websites om op een kindse en veilige manier het internet te ontdekken.

koekeltjes.jpg

http://www.koekeltjes.nl/

18:07 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: eerste graad, tweede graad, derde graad

maandag, 06 december 2010

EDULINKS: PRODIAGNOSTIEK

Enkele jaren geleden sloegen de onderwijskoepels en de CLB-centrumnetten de handen in elkaar en hebben ze een project opgestart om diagnostische protocollen binnen onderwijs te ontwikkelen. Deze protocollen zijn concreet uitgewerkte procedures die vastleggen hoe in de diagnostische praktijk gehandeld en beslist moet worden met inbegrip van de specifieke instrumenten en de erbij horende interpretatie- en beslissingscriteria in functie van een vraagstelling. Deze protocollen worden dus de leidraad om het diagnostisch proces te structureren. De Onderwijskoepels en –netten, alsook de CLB-centrumnetten deden hiervoor beroep op de overheid die sinds 2007-2008 de mogelijkheid gaf om mensen vrij te stellen voor de ontwikkeling van de diagnostische protocollen.
De ambitie van dit project was en is groot: het realiseren van gelijkgerichte, kwaliteitsvolle en wetenschappelijk verantwoorde diagnostiek in leerlingenbegeleiding. Door het opzet (doelstelling en doelgroep) beoogt dit project een wezenlijke bijdrage te leveren tot een meer gestandaardiseerde en kwaliteitsvolle diagnostiek, indicatiestelling en toewijzing binnen de onderwijscontext. De protocollen moeten ervoor zorgen dat elke leerling een correct antwoord krijgt op zijn of haar specifieke onderwijs- en opvoedingsnoden.

prodiagnostiek.jpg

http://www.prodiagnostiek.be/

18:17 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: directie, zorgleerkracht

dinsdag, 23 november 2010

EDULINKS: TOY THEATER

Digiborden zijn volop in gebruik in het onderwijs. En hoe meer materiaal er komt, des te waardevoller de borden zelf. Er zijn dan ook talloze verzamelsites met digibordmateriaal. Zo is er ook de site Toy Theater waar heel veel leuke en interessante zaken te vinden zijn. Op de site van Toy Theater vind je materiaal voor:

  • beeldopvoeding,
  • rekenen,
  • lezen,
  • muziek,
  • puzzelspelletjes (logisch denken, memory enz.),
  • tools om je eigen fantasiewereld te creëren,
  • spelletjes (golf, dammen, ...)

toy_theater.jpg

http://www.toytheater.com/index.php

woensdag, 17 november 2010

EDULINKS: ENERGIEQUIZ

Heb je voor groene stroom een afzonderlijk stopcontact nodig? Bedachten de Romeinen een primitieve versie van de airco? Wat gebeurt er als je een zelfgemaakte batterij tussen je vingers klemt? Met deze en andere vragen uit de online energiequiz daagt professor Miniwatt je leerlingen uit om hun kennis over energie te testen. Klassen die de vijftien quizvragen uiterlijk 23 januari 2011 oplossen, maken kans op een energieworkshop op school.
Voor de leraren van deelnemende klassen is er een online lesbrief over energie en klimaat. De deelnemende klassen krijgen ook voldoende tijd om de vragen in te passen in de lesplannen.
Het doel van deze quiz is leerlingen bewust maken van het belang van energie-efficiëntie en hernieuwbare energie.

energiequiz.jpg

http://www.energiesparen.be/energiequiz/

10:05 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS, LESSEN | Tags: wereldoriëntatie, derde graad, lesmateriaal, lesideeën

woensdag, 27 oktober 2010

EDULINKS: DE SURFSLEUTEL

"De Surfsleutel" is een internetomgeving voor de jeugd boordevol websites voor de leukste spreekbeurten of werkstukken, spelletjes, prikborden, chatrooms en de mogelijkheid om een eigen pagina te maken!
Het is belangrijk dat kinderen in een zo veilig mogelijke omgeving leren hoe zij op een verantwoorde manier gebruik kunnen maken van het internet. Niet alleen nu, maar ook als zij straks naar het voortgezet onderwijs gaan.
"De Surfsleutel" biedt niet alleen een speel-, maar ook een leeromgeving voor thuis en op school. Inmiddels maken al heel veel scholen gebruik van "De Surfsleutel".
Kies de juiste leeftijdsgroep en en u kan de speel- en/of leeromgeving verkennen.

surfsleutel.jpg

http://www.surfsleutel.nl/

LESSEN: OP DE SIERTOER 4 KIDS

Kinderen vinden steeds moeilijker de weg naar de tuinbouw. Nochtans is deze sector in volle bloei en biedt de tuinbouw heel wat werkgelegenheid. Met dit initiatief willen we de belangstelling voor het beroep aanwakkeren.

Op de siertoer 4 kids streeft vier doelstellingen na:

  • de kinderen informatie bijbrengen over planten in het algemeen en over onze sierteeltproducten in het bijzonder
  • de sierteeltsector toegankelijker maken voor kinderen
  • het dynamisch karakter van deze sector in de spots plaatsen
  • de werkgelegenheid in deze sector promoten

op_de_siertoer_4_kids.jpg

http://www.opdesiertoer4kids.be/

17:16 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS, LESSEN | Tags: derde graad, tweede graad, lesideeën, lesmateriaal, wereldoriëntatie

EDULINKS: ENERGY CITY

Waar vind ik educatieve informatie over energie en elektriciteit? Electrabel formuleert dit schooljaar een origineel antwoord op deze veelgestelde vraag van leerkrachten. Met Energy City ontwikkelden we geen droge brochure, maar een boeiend interactief klasgame op maat van het lager onderwijs. Dankzij dit leerrijke spel worden leerlingen vertrouwd met belangrijke begrippen en principes van energie en elektriciteit (productie, verbruik, beheer).

In Energy City krijgen de leerlingen de macht over een ganse stad. Ze moeten er beslissingen nemen die een gevolg hebben op de inwoners (zijn ze gelukkig?) en het energieverbruik in de stad (is er voldoende energie? is de CO2-uitstoot onder controle?). Als alle beslissingen genomen zijn, krijgen de leerlingen een "eindrapport" met hun score. En wie weet, wint de hele klas een leuke daguitstap!

Het spel kan online gespeeld worden op http://www.energycity.be/#/home  of via een cd-rom die de leerkrachten gratis kunnen aanvragen via energycity@electrabel.com.

energy_city.jpg

http://www.energycity.be/#/home

16:22 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: wereldoriëntatie, derde graad, online oefenen, lessen

zaterdag, 23 oktober 2010

EDULINKS: WINDEKIND CITY

Vanaf september 2007 maakt Windekind-City deel uit van de website van de vrije lagere oefenschool Windekind te Vorselaar.  Deze virtuele stad is een verzameling van educatief materiaal en gegevens voor leerlingen van de basisschool.  Door op de huisjes te klikken, ontdek je heel wat links:

  • De kinderen vinden in het Computerhuisje heel wat links naar educatieve en informatieve websites. Je kan hier ook terecht voor ICT-resultaten en voor het ICT-spel dat deze school jaarlijks organiseert.
  • In de Technotoren zijn alle activiteiten en websites verzameld die met techniek te maken hebben.
  • In het Museum worden werkjes van leerlingen getoond.
  • In het Boshutje is een interessant milieuhoekje.
  • Het jaarthema kan je volgen via het Themahuisje.

windekind.jpg

http://www.bs-windekind.be/

EDULINKS: SPRIETJE

Sprietje is een leuk wezentje dat een heleboel avonturen beleeft. De verhaaltjes van Sprietje gaan over verschillende thema's:

  • Sprietje gaat sporten
  • Sprietje op ziekenbezoek
  • Sprietje gaat naar school
  • Sprietje is jarig
  • Sprietje bij de tandarts
  • Sprietje leert zwemmen
  • Sprietje is ziek
  • Sprietje gaat schaatsen
  • Sprietje krijgt een konijn
  • Sprietje in de keuken

Bij elk verhaal horen spelletjes en kleurplaten.

sprietje.jpg

http://www.sprietje.nl/

11:17 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: kleuters, eerste graad, wereldoriëntatie, online oefenen, lesmateriaal

dinsdag, 19 oktober 2010

EDULINKS: LEES ME VOOR

Op Leesmevoor.nl kun je samen met je kind geanimeerde voorleesverhalen lezen. Voorlezen is erg belangrijk voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Daarom hebben schrijvers en illustratoren uit het hele land hun talenten gebundeld om jou gratis voorleesverhaaltjes aan te bieden.

lees_me_voor.jpg

http://www.leesmevoor.nl/

12:26 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: kleuters, taal, online oefenen

LESSEN: SPELLINGJUF

Met behulp van videofragmenten legt juf Fleur op eenvoudige wijze de vervoeging van de werkwoorden uit.  Als toelichting vertelt juf Fleur het volgende:

  • Visuele aanbieding van de werkwoordspelling als aanvulling op de schema’s, uitlegteksten en oefeningen die er bestaan op dit gebied. Naast leren en oefenen uit tekst en de uitleg in de les die vervliegt kun je met deze site op je gemak de filmpjes die jij nodig hebt bekijken en eventueel herhalen.
  • Spellers weten vaak bepaalde regels wel, maar denken niet te kunnen spellen omdat ze niet alles kennen. Vaak is het slechts een kwestie van erachter zien te komen welke regels je niet onder de knie hebt en deze verbeteren. Ook het niet duidelijk voor ogen hebben van de structuur van werkwoorden en de verschillende tijden is van belang. De toepassing van de regels, het kunnen, komt ook aan bod.
  • Deze site is in eerste instantie bedoeld voor het aanvullen van je kennis van de werkwoordspelling. Het is niet per se gemaakt voor blitzbezoeken. Maar, als je twijfelt over een bepaalde letter, kun je wellicht iets met de rubriek "Veel gemaakte fouten".
  • De keuze voor de indeling in verschillende filmpjes is om de bezoeker meer inzicht te geven in de onderdelen die hij of zij vaak fout doet. Dit inzicht zal ten goede komen aan de bewustwording van het soort fouten die gemaakt worden. De bezoeker kiest zelf uit welke filmpjes bekeken zullen worden, afhankelijk van de hiaten in zijn of haar kennis.
  • Op deze manier is het gebruik van de site ook beter afgestemd op de individuele bezoeker.
  • Er wordt gebruik gemaakt van ’t fokschaap (als vervanging van ’t kofschip) in veelal enkelvoudige zinnen.
  • Er wordt uitgegaan van het niveau onderbouw Havo/Vwo; basisstof werkwoordspelling.
  • Er is geen gebruikmaking van halfzwakke werkwoorden en onvoltooid deelwoorden.

spellingjuf.jpg

http://www.spellingjuf.nl/

11:53 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS, LESSEN | Tags: derde graad, taal, lesmateriaal, lessen

EDULINKS: REKEN BETER

Beter rekenen leer je op "Beterrekenen.nl".  Indien je je aanmeldt op de site krijg je elke werkdag een mail met een rekenlink met drie opgaven.  de antwoorden kunnen online worden ingevuld.  De resultaten worden bijgehouden en kun je zelf bekijken.  Je kunt dan ook vergelijken met anderen.

Hoe zat het ook alweer? Ben je even kwijt hoe je met breuken moet rekenen? Of wat ook al weer procenten zijn? Of hoe de komma verschuift in een decimaal getal? In de uitleg kun je dit - en nog veel meer- terugzoeken. Per onderwerp vind je een aparte uitleg:

  • hoofdrekenen
  • verhoudingen
  • breuken
  • metriek stelsel
  • getallen
  • bewerkingen
  • meetkunde
  • procenten
  • grafieken

De uitleg kan je bovendien downloaden.

rekenbeter.jpg

http://www.rekenbeter.nl/

11:12 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS, LESSEN | Tags: derde graad, rekenen, lesmateriaal

woensdag, 13 oktober 2010

EDULINKS: GEDRAGSPROBLEMEN IN DE KLAS

Op deze site kun je een beknopt overzicht vinden over gedragsproblemen, ontwikkelings-, gedrags- en leerstoornissen die je als leerkracht bij kinderen in je klas kunt tegenkomen.
Als je niet de tijd hebt om dikke handboeken door te lezen, kun je met deze basisinformatie toch aan de slag om een kind met dergelijke problemen te helpen.
Basisinformatie wil zeggen dat er nog véél meer kennis voorhanden is. Omwille van de drukke praktijk van leerkrachten, heb ik gekozen voor een vrij korte handzame uiteenzetting.

Theorie is onmisbaar, maar als leerkracht zul je je toch vaak afvragen: "Maar wat kan ik ermee in de klas?" Dat laten zien, is het doel van deze site.
Theorie en tips over gedragsproblemen, ontwikkelings- en leerstoornissen die je in een kort tijdsbestek op weg kunnen helpen om kinderen met deze problemen te kunnen ondersteunen. Alle pagina's bevatten veel handreikingen.

gedragsproblemen_klas.jpg

http://www.gedragsproblemenindeklas.nl/

19:46 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: zorgleerkracht

EDULINKS: SAM DE VERKEERSSLANG

Met de campagne Sam de Verkeersslang wil Mobiel 21 kinderen en ouders stimuleren om veilig en milieuvriendelijk naar school te gaan.

De campagne bestaat uit:

  • Een spel: Het spel heeft als doel kinderen en ouders gedurende een week te stimuleren om veilig en milieuvriendelijk naar school te komen. Je past het spel aan je eigen school aan en de hele school speelt mee. Gedurende een week plakken de schoolkinderen stippen op het spandoek van Sam de Verkeersslang, telkens als ze op een veilige en milieuvriendelijke manier naar school zijn gekomen. Elke school stelt haar eigen streefdoel op. De bedoeling is dat op het einde van de campagneweek Sam de Verkeersslang helemaal vol stippen zit. Dan krijgen de leerlingen een beloning.
  • Inhoudelijke begeleidingen: Je kan als school ook inhoudelijke mobiliteitsinitiatieven uitwerken. Daarvoor kan je in het kader van deze campagne een gratis inhoudelijke begeleiding op maat van je school aanvragen. Je kan een keuze maken uit volgende begeleidingen: schoolvervoerplan, schoolroutekaart, fiets- of voetpoolen, verkeers- en mobiliteitseducatie, scholenovereenkomst en duurzame mobiliteitsweek.
  • Publicaties: Mobiel 21 verspreidt verschillende publicaties over het thema veilig en milieuvriendelijk verkeer. Je kan die publicaties gedurende het hele schooljaar bestellen.
  • Verkeersveiligheidsmateriaal: Je kan fluohesjes en fietshelmen bestellen.

verkeersslang.jpg

http://www.verkeersslang.be/

zaterdag, 09 oktober 2010

EDULINKS: NETWIJS.NL

De vernieuwde website van "Netwijs.nl" is onlangs live gegaan. De oude zoekmachine was aan een grondige opknapbeurt toe. Er zijn heel veel extra functionaliteiten aan toegevoegd. De site oogt daarnaast ook veel frisser. De nieuwe Netwijs heeft drie onderdelen:

  • Ik ben op school en ik wil leren
  • Ik ben thuis en ik wil spelen en leren
  • Ik wil als leraar inloggen

Het eerste onderdeel is vooral gericht op leren en het tweede met name op spelen (hier kun je bijvoorbeeld games spelen). Ook kunnen op een eenvoudige manier plaatjes worden gezocht.
Ten opzichte van het oude Netwijs is onder andere een onderverdeling in leeftijdscategorieën toegevoegd.
De zoekresultaten in "Netwijs.nl" worden niet zoals dat bij Google het geval is zonder meer van internet geplukt, maar zijn eerst door onze Netwijs redactie beoordeeld op bruikbaarheid in het primair onderwijs.

Het lerarendeel is nog "under construction". In dit onderdeel zullen bijvoorbeeld dossiers over allerlei onderwerpen beschikbaar zijn. Dossiers zijn gebundelde leereenheden (in de vorm van instructiemateriaal, oefenmateriaal, filmpjes, informatieve websites enzovoorts) die op verschillende manieren door de leerkracht ingezet kunnen worden. Een aantal dossiers wordt door Netwijs beschikbaar gesteld, en leraren kunnen ook zelf dossiers samenstellen.
Het lerarendeel zal zo worden ingericht dat het heel goed via het digibord gebruikt kan worden.

netwijs.jpg

http://www.netwijs.nl/default.asp?origin=netwijs

EDULINKS: VOSJE EN DASJE

Op deze speciaal voor het eerste leerjaar ontworpen website, gaan Dasje en Vosje op reis en ontdekken nieuwe woorden, zinnen en verhalen.
Deze sluiten nauw aan bij het spellen en het voortgezet technisch leesonderwijs voor het eerste leerjaar. De website is een online vervolg op de televisieserie Leesdas Lettervos Boekentas.
Hoofdrolspelers in deze vrolijke website zijn de populaire "Dasje en Vosje". Het tweetal gaat samen op reis naar op zoek naar Woordenland! De reis naar Woordenland is ver en verloopt vol spannende avonturen. Onderweg komt het tweetal door zes 'nieuwe werelden' waar ze spelenderwijs in aanraking komen met nieuwe spellingsproblemen. Als ze eindelijk in Woordenland zijn, is het voor Dasje en Vosje de hoogste tijd om met een enorme bagage aan nieuwe woorden terug naar huis te gaan.
Speels, leerzaam en herkenbaar!
Tijdens de reis worden in een avontuurlijke en uitdagende context diverse spellingsmoeilijkheden op verschillende AVI-niveau’s aangeboden. Nieuwe lettercombinaties, klanken, woorden en zinnen komen voorbij. Leesdas Lettervos Boekentas voor het eerste lerjaar is hierdoor uitstekend naast de diverse lesmethoden te gebruiken. Bovendien stimuleren Dasje en Vosje de kinderen zélf een boek te pakken en te lezen. Als voorbereiding op de boekbespreking worden ze gestimuleerd leeskilometers te maken. Speels, leerzaam en herkenbaar!

dasje_vosje.jpg

http://www.schooltv.nl/leesdas/?nr=2541630&site=site_...

 

14:52 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: eerste graad, online oefenen, taal

EDULINKS: ACCRETE

Op deze website staan o.a. veel oefeningen voor allerlei vakken, ontzettend handige downloads van verschillende (gratis) programma’s, verantwoorde spelletjes en onder de link Yurls staan links naar allerlei leuke en leerzame websites. Deze interessante website is uitermate geschikt voor kinderen, ouders, leerkrachten en ICT-coördinatoren.
 
Voor de leerlingen is er oefenstof die meteen kan worden gebruikt om op school of thuis te verwerken. Er staan links naar goede oefenstof zowel wat beterft rekenen, taal, lezen als de vakken voor wereldoriëntatie. Het handige is dat er veel oefenstof op staat waarbij de oplossing door de computer kan worden nagekeken. Zo weet een kind meteen of hij het goed heeft gedaan.
Voor u als ouder is deze site ook interessant. U kunt met uw kind oefenen en u blijft op de hoogte van de leefwereld van uw kind.

accrete.jpg

http://ict.accrete.nl/

EDULINKS: JEU CHANTE EN CLASSE

Deze site is geschikt om kinderen tussen 6 en 9 jaar Frans te leren met behulp van Franse liedjes. Van de verschillende liedjes is een karaoké versie gemaakt. Ook vind je per chanson een vocabulaire oefening (Mots), een luisteroefening (Exercice)  en bij elk liedje zijn een aantal spelletjes gemaakt. Op dit moment vind je 2 liedjes op de site. Je kunt je abonneren via e-mail.  Zo word je op de hoogte gehouden wanneer er nieuwe liedjes worden toegevoegd.

jeu_chante_en_classe.jpg

http://www.jeuchanteenclasse.com/

13:25 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: eerste graad, tweede graad, frans, lessen

EDULINKS: OEFENINGENSITE DE ROBBERT

Op de oefeningensite van lagere school De Robbert vind je heel wat links naar online oefeningen. De oefeningen zijn geordend per leerjaar en per vak:

  • Taal
  • Wiskunde
  • WO
  • Frans

robbert.jpg

http://derobbert.classy.be/index.htm

donderdag, 09 september 2010

EDULINKS: TEKENEN EN ZO

Op "Tekenen en zo" vind je tal van leuke, creatieve en vaak op het werk van kustenaars gebaseerde lessen beeldende vorming.  De lessen zijn telkens met (groepen) kinderen uitgeprobeerd waardoor je vrij zeker bent dat ze zowel qua tijd, qua moeilijkkheid en qua materiaal haalbaar zijn in de klas.

tekenen_en_zo.jpg

http://tekenenenzo.blogspot.com/

15:31 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: tweede graad, derde graad, muzische vorming, beeldopvoeding, lessen

vrijdag, 11 juni 2010

EDULINKS: UITDOKTEREN

Uitdokteren is een website die kinderen voorbereidt op een ziekenhuisbezoek of opname met medewerking van het Isalaziekenhuis in Zwolle.
Een bezoek aan het ziekenhuis is voor veel kinderen spannend. Om die spanning te verminderen maakte Combat een online kinderziekenhuis en het Isala uitdokterspel. Op de site kunnen kinderen hun doktersdiploma halen. Het Isala Uitdokterspel is een reusachtig schoolpleinspel van meer dan 30 m2. Door zelf alles uit te dokteren leren kinderen wat er allemaal komt kijken bij een bezoek aan het ziekenhuis.

uitdokteren

http://www.uitdokteren.com/

maandag, 07 juni 2010

EDULINKS: DIGIBORDHULP

Bent u als leerkracht werkzaam in het onderwijs en werkt u met een digibord of wilt u leren over werken met een digitaal schoolbord?  Dan ben u hier op de goede plaats.  Op deze website vindt u allerlei materialen die u kan gebruiken...  Zoek binnen het lesmateriaal naar geschikt instructiemateriaal dat u kunt gebruiken bij uw vakken.  Door een gratis account aan te maken kan u alle onderdelen van de website inkijken.

digibordhulp

http://www.digibordhulp.nl/

16:16 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: taal, rekenen, wereldorientatie, verkeerseducatie, derde graad, eerste graad, tweede graad

woensdag, 14 april 2010

EDULINKS: SCHOOLTV BEELDBANK PLUS

SchoolTV-beeldbank Plus maakt uw les compleet! Naast educatieve clips biedt de SchoolTV-beeldbank nu ook quizzen, werkbladen en binnenkort ook digilessen over heel veel verschillende onderwerpen. U vindt ze met de zoekfunctie of het vakkenmenu. En als u een interessante clip heeft gevonden, ziet u aan het plusje meteen of er quizzen, werkbladen of digilessen bijhoren!

schooltv_beeldbank_plus

http://www.schooltv.nl/beeldbank/plus/

EDULINKS: BEETJE SPELLEN

Beetje Spellen is er om jou te helpen: een vriendelijke assistent met het juiste taalgevoel.
De website is voor iedereen die problemen heeft bij het dagelijkse spellen.  
De meest gemaakte fouten komen aan de orde. De regeltjes zijn vaak best simpel, als je ze eenmaal weet.

 

De website "beetje spellen" is bedoeld voor:

  • leerlingen op het niveau van primair onderwijs (zodra ze leren lezen),
  • mensen met dyslexie,
  • nieuwe Nederlanders die een andere moedertaal hebben,
  • mensen buiten Nederland die Nederlands willen leren.
  • 

beetje_spellen

http://www.beetjespellen.nl/website/index.php

12:09 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: taal, derde graad, eerste graad, tweede graad

maandag, 12 april 2010

EDULINKS: DIGIKRIEBELS

Via het project "Digikriebels" wil het IT-huis de strijd aangaan tegen de digitale kloof.  Zes basisscholen in Gent werken hieraan mee.  In dit project maken ouders en kinderen van de 3° kleuterklas spelenderwijs kennis met educatieve links.  Op deze manier krijgen ouder en kind inzicht in verantwoord en educatief gebruik van de computer.  Met digikriebels wil men ouders in de digitale wereld onderdompelen en hun zelfvertrouwen en hun zelfredzaamheid in deze wereld opkrikken.  Daarnaast wil men hen meer inzicht geven in het leerproces van hun kind.  Vooral inzicht in alle basisvaardigheden die vereist zijn om op een comfortabele manier de stap naar het eerste leerjaar te zetten (schoolrijpheid) want de betrokkenheid van ouders versterkt de schoolloopbaan van kinderen van bij de start.  Door een keuze te maken uit de vier scholen kan u alle educatieve links met uw kleuter doorlopen.

digikriebels

http://www.digikriebels.be/

zaterdag, 10 april 2010

EDULINKS: EL BUHO BOO

El Buho Boo is een website met heel eenvoudige computerspelletjes die kunnen gespeeld worden door peuters en kleuters.  Bij sommige spelletjes hoef je enkel een toets in te drukken.  Bij andere spelletjes is het voldoende met de muis te klikken.  Bij een laatste reeks spelletjes moet je de muisknop indrukken en slepen.

elbuhoboo

http://www.elbuhoboo.com/eng.html

18:53 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: kleuters, allerkleinsten, wereldorientatie, online oefenen

woensdag, 31 maart 2010

EDULINKS: DENKSPELLEN EN LEERSPELLEN

Op de website "bijleszaanstad.nl" tref je heel wat denk -en leerspellen aan, netjes gerubriceerd per leervak:

  • denkspellen
  • rekenen + wiskunde
  • taal
  • natuur
  • aardrijkskunde
  • typen
  • IQ-spellen
  • verkeer
  • techniek
  • geschiedenis
  • gemengd

denk_leerspellen

http://bijleszaanstad.nl/

dinsdag, 30 maart 2010

EDULINKS: MAAL -EN DEELTAFELS OEFENEN

Onderstaande afbeeldingen laten u toe onmiddellijk online de maal -en/of deeltafels te oefenen.

demolition (Custom).jpgdrag_race (Custom).jpggrand_prix (Custom).jpg

  

 

 

 

 

meteor (Custom).jpgspace_race (Custom).jpgtug_team (Custom).jpg

 

 

 

 

19:09 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: rekenen, eerste graad, tweede graad, online oefenen

zondag, 28 maart 2010

EDULINKS: BEN DE BEVER

Deze website maakt deel uit van het gezondheidsproject ‘Ben de Bever. Laat je tanden zien.’ Met dit project wil men kinderen op school en thuis op een speelse manier aanzetten tot een goede tandhygiëne.
Kinderen die gesteund worden door hun omgeving en voldoende lang geprikkeld worden, hebben een grotere kans de goede gewoonten vol te houden.
Met Ben de Bever als spilfiguur worden kinderen gestimuleerd om goed te poetsen, regelmatig op controle te gaan bij de tandarts en tandvriendelijk te eten.

ben_de_bever

http://www.bendebever.be/

13:56 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: lesmateriaal, lesideeen, wereldorientatie, tweede graad, online oefenen

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende