donderdag, 21 april 2011

LESSEN: SLIMME HANDEN

Leerlingen leren door uit te proberen. Aan de hand van een onderwerp maken leerlingen werkstukken. Ze voorspellen, ontwerpen, proberen en reflecteren. Al doende raken ze betrokken bij het onderwerp en leren ze “als vanzelf”.
Dat zou mooi zijn! De toegevoegde waarden van aanschouwelijk en ervaringsgericht onderwijs zijn welbekend:

  • Vaardigheden als samenwerken, presenteren en verslagleggen komen aan bod.
  • Er worden verschillende leerstijlen aangesproken, talenten van kinderen kunnen zich ontplooien, enzovoort.

Maar… Hoe regel je dat als leerkracht in de klas?

  • Hoe organiseer je de lessen?
  • Hoe kom je aan materiaal?
  • Is een doe-les te verbinden met de methodes die je gebruikt?
  • Welke kerndoelen komen aan de orde?
  • Hoe kan ik dit inpassen in het programma?
  • Waar haal je het materiaal vandaan?

Slimme Handen verzorgt trainingen en gastlessen voor het basisonderwijs en speciaal onderwijs. Het uitgangspunt van een les is een onderwerp uit de leergebieden “Oriëntatie op jezelf en de wereld” of “Kunstzinnige oriëntatie”. Aan de hand daarvan komen onderwijskundige en didactische onderwerpen aan bod, en worden verbanden gelegd met de kerngebieden Taal en Rekenen.

techniek,eerste graad,tweede graad,derde graad,taal,rekenen,lesmateriaal,lessen

http://www.makenendoen.nl/