maandag, 31 januari 2011

LESSEN: KLEUTERNETWERK

Op "Kleuternetwerk" vind je tal van documenten die speciaal ontwikkeld worden voor educatief gebruik met kleuters en peuters. Je vindt er verschillende uitgewerkte thema's:

  • de boerderij,
  • ridders en prinsessen,
  • groenten en fruit,
  • ziek zijn,
  • paddenstoel,
  • post en co,
  • wonen en klussen,
  • onderweg,
  • eet smakelijk,
  • in en op de zee,
  • regenboogtheater,
  • de kapsalon,
  • lang geleden,
  • tuincentrum,
  • baby,
  • feest,
  • kriebelbeestjes,
  • mijn atelier,
  • ...

Per thema kan je taalactiviteiten, rekenactiviteiten, spelactiviteiten, constructieve activiteiten en kleurplaten downloaden. Na registratie kan je al dit materiaal gratis downloaden.

kleuternetwerk.jpg

http://www.kleuternetwerk.nl/

maandag, 24 januari 2011

LESSEN: WERELDLESIDEE

Djapo biedt je met Wereldlesidee 30 stevig uitgewerkte lessuggesties: 10 thema's voor elke graad van het lager onderwijs. De thema's zijn:

  • diversiteit
  • geld
  • grondstoffen
  • landbouw
  • reclame
  • techniek
  • voeding
  • weer
  • werk
  • wonen

De thema's sluiten aan bij de eindtermen:

  • wereldoriëntatie
  • sociale vaardigheden
  • leren leren
  • ICT
  • muzische vorming
  • techniek

Djapo doet dit met een duidelijke knipoog naar de ons omringende wereld. We stellen ons vragen bij wat er zoal vierkant draait, en stimuleren de leerlingen om hierover na te denken én zelf tot acties en oplossingen te komen. De lessuggesties hebben een zelfde vaste structuur: van verwondering naar kennis, van filosoferen naar actie en reflectie. De lessugesties zijn gratis beschikbaar, zijn geschreven door mensen met ervaring in het onderwijs, spelen in op een pak eindtermen, reiken omlijnde ideeën aan en laten ruimte voor eigen inbreng.  Deze lesideeën zijn prikkelende uitdagingen voor wie hiermee aan de slag wil.

wereldlesidee.jpg

http://www.wereldlesidee.be/

dinsdag, 18 januari 2011

EDULINKS: WEBJE-WIJZER (meervoudige intelligentie)

Mensen leren op verschillende manieren. De een leert door doen, de ander moet het ‘voor zich zien’ en een derde persoon moet de informatie eerst voor zichzelf ordenen alvorens deze te kunnen begrijpen. Als wij kinderen in het onderwijs iets willen leren, als wij willen dat alle kinderen begrijpen en onthouden, zullen we met de verschillen tussen kinderen rekening moeten houden. Het is belangrijk om de verschillende manieren van leren te kennen, te weten welk kind op welke manier leert en we zullen moeten beschikken over vele manieren om de leerstof op een passende manier aan te bieden. Geen gemakkelijke opgave, zo lijkt het. Toch valt dit mee. Veel leerkrachten maken (soms onbewust) gebruik van veel verschillende materialen en werkvormen. Bij het aanleren van leerstof worden liedjes gezongen (tafels) of ritmes geklapt (lettergrepen). Men maakt gebruik van blokjes bij rekenen of beeldmateriaal (platen en video) bij de instructie. In feite is men bezig met het aanspreken van de verschillende intelligenties van het kind.

De Amerikaanse hoogleraar Howard Gardner onderscheidt acht intelligenties. Ieder mens bezit ze alle acht maar men heeft er vaak slechts enkele sterk ontwikkeld. Deze sterk ontwikkelde intelligenties bepalen de manier waarop men leert, bepalen de voorkeur voor bepaalde activiteiten:

  • Doe: de lichamelijk-kinestetische intelligentie
    Deze kinderen leren door doen, gebruiken gebaren en bewegingen, hebben ook de behoefte om dingen uit te proberen, aan te raken. Dit uit zich bijvoorbeeld in toneelspelen, acteren, mime, sport, dans en knutselen.
  • Kijk: de visueel-ruimtelijke intelligentie
    Als de visueel-ruimtelijke intelligentie sterk ontwikkeld is, is dit te herkennen aan het denken in beelden, het onthouden door het gezien te hebben. Bij deze kinderen helpt het als de leerkracht het voordoet, plaatjes of videobeelden toont. Het zijn kinderen die veel tekenen, gevoelig zijn voor kleurcombinaties, goed kaart kunnen lezen, perspectief kunnen zien en die kiezen voor een goede layout. Maar het zijn ook kinderen met een levendige fantasie, ze zien het immers voor zich. Zo sterk, dat ze het op dat moment zelf beleven.
  • Getal: de logisch-mathematische intelligentie
    Deze intelligentie wordt gebruikt als het gaat om hoeveelheden en het zoeken naar logische verbanden. Kinderen kunnen ervan genieten om sommen en wiskundige vraagstukken op te lossen. Het zijn kinderen die abstract kunnen ordenen en redeneren. Ze maken gebruik van (eigen) schema’s en symbolen.
  • Samen: de interpersoonlijke intelligentie
    Empathisch vermogen; het inleven in de belevingswereld van de ander. Het kind met een sterke interpersoonlijke intelligentie leeft met de ander mee, wil graag samen opdrachten uitvoeren, is zorgzaam en gevoelig voor stemmingen. Het is een kind dat contact zoekt en bemiddelt bij conflicten. Dit kind leert door feedback.
  • Taal: de verbaal-linguïstische intelligentie
    Kinderen die deze intelligentie sterk ontwikkeld hebben houden van lezen, schrijven, luisteren en spreken. Ze kunnen goed onder woorden brengen wat ze bedoelen, ze hebben een rijke woordenschat en spelling gaat ze gemakkelijk af. Ze houden van discussiëren, woordspelletjes spelen en andere talige activiteiten. Taal is hun communicatiemiddel.
  • Muziek: de muzikaal-ritmische intelligentie
    Kinderen met een sterke muzikaal-ritmische intelligentie genieten van muziek en ritmiek. Ze horen de structuur, voelen het ritme. Muziek kan hen helpen teksten beter te onthouden. Muzikale ezelsbruggetjes, rijmpjes of ondersteuning door bijvoorbeeld klappen helpen hen te leren.
  • Ik: de intrapersoonlijke intelligentie
    De denker, de filosoof. Nadenken over jezelf, over meningen en opvattingen. Bevragen en willen verhelderen. Vaak zaken op jezelf betrekken en daardoor in kunnen voelen wat de ander doormaakt. Het kind met een sterke intrapersoonlijke intelligentie houdt van stilte en alleen zijn. Dit kind vraagt meer denktijd omdat het veel te overdenken heeft. Hij of zij accepteert niet zomaar een standpunt, maar wil het eerst van alle kanten kritisch bekijken.
  • Natuur: de naturalistische intelligentie
    Dit zijn de kinderen die direct gemotiveerd zijn als het gaat om planten, dieren, het milieu en de natuur. Ze verzamelen stenen, schelpen en maken een herfsttafel. Ze verzorgen dieren, letten op het weer en de wisselingen van de seizoenen. Het zijn kinderen met oog voor details, ze kunnen goed observeren en rubriceren.

webje_wijzer.jpg

http://www.webje-wijzer.nl/index.php

LESSEN: EUROPA VOOR LEERKRACHTEN

Op deze website vindt u een breed aanbod aan lesmateriaal over Europa. Het materiaal is samengesteld door verschillende EU-instellingen, andere overheidsorganen en ngo's. Het is bedoeld om jongeren meer te laten ontdekken over de Europese Unie en haar beleid.

Deze website, folders, boeken, kaarten en posters geven uitleg over wat de EU is en wat zij doet. Zij gaan in op veel vragen en uitdagingen waar we in de hedendaagse maatschappij mee te maken krijgen:

  • hoe kunnen we het milieu beschermen?
  • hoe kunnen we samenleven in vrede en veiligheid?

Of u nu inspiratie voor lessen zoekt of concrete informatie over de Europese geschiedenis, burgerschap, of energiebesparing, u zult altijd iets vinden dat aansluit bij uw leerlingen. Klik gewoon op de gewenste leeftijdscategorie:

  • tot 9 jaar
  • 9 - 12 jaar

europa_leerkrachten.jpg

http://europa.eu/teachers-corner/index_nl.htm

16:04 Gepost door Stefaan Dhondt in LESSEN | Tags: wereldoriëntatie, derde graad, tweede graad, eerste graad, lesmateriaal, lesideeën

woensdag, 05 januari 2011

EDULINKS: KOEKELTJES

Iedere ouder kent het probleem. Druk bezig met allerlei zaken in het huis terwijl dochter- of zoonlief al weer achter de PC kruipt. Kinderen zijn nieuwsgierig en houden van spelen. Dan is het ook niet verwonderlijk dat een kind graag even achter de PC zit want het internet is immers een bron van informatie en vermaak.
Het probleem wat zich dan voordoet is dat het kind zonder (al te veel) toezicht toegang heeft tot alles wat er maar te vinden is op het internet. En zoals iedere ouder weet, zijn daar genoeg zaken te vinden waarvan we onze kinderen nog even ver weg willen houden.
Koekeltjes voorkomt dat kinderen kunnen zoeken op volwassen onderwerpen en biedt een portaal van kindvriendelijke websites. Met Koekeltjes als Startpagina kunt u een stuk geruster zijn.
Het strenge zoekfilter voorkomt bezoekjes op 'foute' websites en de zoekresultaten zijn zoveel mogelijk afgestemd op kinderen. Koekeltjes maakt namelijk niet alleen gebruik van het zoekfilter van Google. Koekeltjes houdt zelf een bijzonder lange lijst bij van woorden die niet voor kinderen geschikt zijn. Wanneer er toch gezocht kan worden op een 'fout' woord, dan kan het kind of de ouder dit meteen aan ons melden. Het 'foute' woord wordt dan zo snel mogelijk in ons zoekfilter opgenomen. De link om 'foute' woorden te melden vindt u onder de zoekbox in de zoekresultaten.
Naast het strenge zoekfilter biedt Koekeltjes ook nog eens een scala aan links naar websites voor kinderen. Het menu aan de bovenkant van het scherm geeft het kind voldoende leuke en handige websites om op een kindse en veilige manier het internet te ontdekken.

koekeltjes.jpg

http://www.koekeltjes.nl/

18:07 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: eerste graad, tweede graad, derde graad