zaterdag, 20 november 2010

ICT-INTEGRATIE: STATION TO STATION NETWIJS

Met behulp van allerlei ICT-toepassingen kunt u uw lessen didactisch sterker maken en de betrokkenheid van de leerlingen vergroten. Lijkt het gebruik van ICT-toepassingen in uw onderwijs u erg leuk, maar vindt u het moeilijk om te ontdekken hoe u ze zou kunnen inzetten? Deze site wil u daar graag bij helpen. Op deze website wordt elke twee weken nieuw lesmateriaal geplubiceerd waarbij een ICT-toepassing wordt gebruikt om een onderwijskundig doel te bereiken. Dus niet de toepassing staat centraal, maar het onderwijskundige doel. De volgende lessen werden reeds beschikbaar gesteld:

  • LES 1: Een poster maken met Glogster:
    • Uitleg Glogster
  • LES 2: Kernwoorden benoemen met Wordle:
    • Wordle stappenplan voor de leerling
  • LES 3: Informatie verwerken met Excel:
    • Opdrachten informatie verwerken met Excel
  • LES 4: Klassendagboek met Twitter:
    • Twitter stappenplan voor de leerkrac
    • Twitter stappenplan voor de leerling
  • LES 5: Lezen met Audacity:
    • Audacity stappenplan voor de leerkracht
    • Audacity stappenplan voor de leerling

station_to_station_netwijs.jpg

http://www.stationtostation.nl/netwijs/zelf_lessen_maken_...

16:56 Gepost door Stefaan Dhondt in ICT-INTEGRATIE | Tags: integratie ict, derde graad, lesmateriaal, lesideeën

vrijdag, 19 november 2010

LESSEN: ADLJ

Op de website van Anneke Damstra vind je allerlei onderwerpen die een basis vormen voor creatief onderwijs.  De meeste kinderen zijn enorm creatief en zullen zonder al te veel moeite eindeloos kunnen knutselen en tekenen.
Creatieve opdrachten zijn thematisch opgezette opdrachten om deze leerlingen extra uit te dagen en eindeloos te laten knutselen in de klas. Geef ze alle tijd om hun talenten te ontdekken. Werk het liefst met doedozen en een knutselhoek.

  • Seizoensopdrachten zijn opdrachten die gedurende een schooljaar verschillende mogelijkheden bieden om snel resultaat te boeken. Vaak handig voor versiering in een school of klas. Ze zijn geschikt voor kinderen die minder creatief zijn en die je toch motorisch wilt uitdagen. Daag de leerlingen natuurlijk nog verder  uit om grenzen te verleggen en zelf zoveel mogelijk  eigen ideeën toe te voegen.
  • Basistechnieken geeft basisinformatie over verschillende technieken. Steeds vaker gelinkt aan een filmpje. Handig voor de leerkracht die weer even moet weten hoe een bepaalde techniek ook alweer gaat en ideaal voor de zelfstandig werkende leerling.
    Met een goede beheersing van de basistechnieken heb je langer plezier van je knutselresultaten.
  • Techniekopdrachten zijn opdrachten waarmee een lesopbouw gedurende een schoolcarrière is gewaarborgd.
    Voor de minder creatieve leerling bieden deze opdrachten een heerlijk houvast.
    De strakke opzet kan zowel individueel, coöperatief als klassikaal worden aangeboden.
    De opdrachten zijn verdeeld in verschillende leerjaren vanaf groep 5. Bij combinatiegroepen kunnen de opdrachten natuurlijk geclusterd worden.  Handig is om met een aantal leerjaren of groepen samen te werken zodat een techniekcircuit kan ontstaan.
    De techniekopdrachten zijn een handig middel  om overzicht te krijgen in de creatieve en motorische mogelijkheden van de leerling. Zeker wanneer de resultaten worden genoteerd.
    Bij Informatie/ roosters en rapportage vind je hiervan voorbeelden.

adlj.jpg

http://www.adlj.nl/laed/

10:35 Gepost door Stefaan Dhondt in LESSEN | Tags: derde graad, beeldopvoeding, techniek, muzische vorming

woensdag, 17 november 2010

EDULINKS: ENERGIEQUIZ

Heb je voor groene stroom een afzonderlijk stopcontact nodig? Bedachten de Romeinen een primitieve versie van de airco? Wat gebeurt er als je een zelfgemaakte batterij tussen je vingers klemt? Met deze en andere vragen uit de online energiequiz daagt professor Miniwatt je leerlingen uit om hun kennis over energie te testen. Klassen die de vijftien quizvragen uiterlijk 23 januari 2011 oplossen, maken kans op een energieworkshop op school.
Voor de leraren van deelnemende klassen is er een online lesbrief over energie en klimaat. De deelnemende klassen krijgen ook voldoende tijd om de vragen in te passen in de lesplannen.
Het doel van deze quiz is leerlingen bewust maken van het belang van energie-efficiëntie en hernieuwbare energie.

energiequiz.jpg

http://www.energiesparen.be/energiequiz/

10:05 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS, LESSEN | Tags: wereldoriëntatie, derde graad, lesmateriaal, lesideeën