vrijdag, 19 november 2010

LESSEN: ADLJ

Op de website van Anneke Damstra vind je allerlei onderwerpen die een basis vormen voor creatief onderwijs.  De meeste kinderen zijn enorm creatief en zullen zonder al te veel moeite eindeloos kunnen knutselen en tekenen.
Creatieve opdrachten zijn thematisch opgezette opdrachten om deze leerlingen extra uit te dagen en eindeloos te laten knutselen in de klas. Geef ze alle tijd om hun talenten te ontdekken. Werk het liefst met doedozen en een knutselhoek.

  • Seizoensopdrachten zijn opdrachten die gedurende een schooljaar verschillende mogelijkheden bieden om snel resultaat te boeken. Vaak handig voor versiering in een school of klas. Ze zijn geschikt voor kinderen die minder creatief zijn en die je toch motorisch wilt uitdagen. Daag de leerlingen natuurlijk nog verder  uit om grenzen te verleggen en zelf zoveel mogelijk  eigen ideeën toe te voegen.
  • Basistechnieken geeft basisinformatie over verschillende technieken. Steeds vaker gelinkt aan een filmpje. Handig voor de leerkracht die weer even moet weten hoe een bepaalde techniek ook alweer gaat en ideaal voor de zelfstandig werkende leerling.
    Met een goede beheersing van de basistechnieken heb je langer plezier van je knutselresultaten.
  • Techniekopdrachten zijn opdrachten waarmee een lesopbouw gedurende een schoolcarrière is gewaarborgd.
    Voor de minder creatieve leerling bieden deze opdrachten een heerlijk houvast.
    De strakke opzet kan zowel individueel, coöperatief als klassikaal worden aangeboden.
    De opdrachten zijn verdeeld in verschillende leerjaren vanaf groep 5. Bij combinatiegroepen kunnen de opdrachten natuurlijk geclusterd worden.  Handig is om met een aantal leerjaren of groepen samen te werken zodat een techniekcircuit kan ontstaan.
    De techniekopdrachten zijn een handig middel  om overzicht te krijgen in de creatieve en motorische mogelijkheden van de leerling. Zeker wanneer de resultaten worden genoteerd.
    Bij Informatie/ roosters en rapportage vind je hiervan voorbeelden.

adlj.jpg

http://www.adlj.nl/laed/

10:35 Gepost door Stefaan Dhondt in LESSEN | Tags: derde graad, beeldopvoeding, techniek, muzische vorming