dinsdag, 19 oktober 2010

LESSEN: SPELLINGJUF

Met behulp van videofragmenten legt juf Fleur op eenvoudige wijze de vervoeging van de werkwoorden uit.  Als toelichting vertelt juf Fleur het volgende:

  • Visuele aanbieding van de werkwoordspelling als aanvulling op de schema’s, uitlegteksten en oefeningen die er bestaan op dit gebied. Naast leren en oefenen uit tekst en de uitleg in de les die vervliegt kun je met deze site op je gemak de filmpjes die jij nodig hebt bekijken en eventueel herhalen.
  • Spellers weten vaak bepaalde regels wel, maar denken niet te kunnen spellen omdat ze niet alles kennen. Vaak is het slechts een kwestie van erachter zien te komen welke regels je niet onder de knie hebt en deze verbeteren. Ook het niet duidelijk voor ogen hebben van de structuur van werkwoorden en de verschillende tijden is van belang. De toepassing van de regels, het kunnen, komt ook aan bod.
  • Deze site is in eerste instantie bedoeld voor het aanvullen van je kennis van de werkwoordspelling. Het is niet per se gemaakt voor blitzbezoeken. Maar, als je twijfelt over een bepaalde letter, kun je wellicht iets met de rubriek "Veel gemaakte fouten".
  • De keuze voor de indeling in verschillende filmpjes is om de bezoeker meer inzicht te geven in de onderdelen die hij of zij vaak fout doet. Dit inzicht zal ten goede komen aan de bewustwording van het soort fouten die gemaakt worden. De bezoeker kiest zelf uit welke filmpjes bekeken zullen worden, afhankelijk van de hiaten in zijn of haar kennis.
  • Op deze manier is het gebruik van de site ook beter afgestemd op de individuele bezoeker.
  • Er wordt gebruik gemaakt van ’t fokschaap (als vervanging van ’t kofschip) in veelal enkelvoudige zinnen.
  • Er wordt uitgegaan van het niveau onderbouw Havo/Vwo; basisstof werkwoordspelling.
  • Er is geen gebruikmaking van halfzwakke werkwoorden en onvoltooid deelwoorden.

spellingjuf.jpg

http://www.spellingjuf.nl/

11:53 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS, LESSEN | Tags: derde graad, taal, lesmateriaal, lessen