woensdag, 14 oktober 2009

EDULINKS: BEELDWOORDENBOEK

Het beeldwoordboek richt zich vooral tot anderstalige nieuwkomers in ons onderwijs.  Het hoofddoel van het beeldwoordenboek is het speels inoefenen van veelgebruikte woordenschat. Door de gelijkvormigheid van de oefeningen, kunnen kinderen snel zelfstandig aan het werk.  Hoewel het beeldwoordenboek zich in de eerste plaats richt naar anderstaligen, is het ook best bruikbaar in de derde kleuterklas en in de eerste graad.

Ieder hoofdstuk bestaat uit vier verschillende oefeningen:

  1. Kennismaking: In deze reeks wordt enkel kennis gemaakt met de afbeeldingen die telkens kunnen beluisterd worden.
  2. Verbanden leggen: In deze reeks moet het verband gelegd worden tussen het beluisterde woord en de afbeelding die ermee overeen komt.
  3. Verbanden leggen: In deze reeks moet het verband gelegd worden tussen het geschreven woord en de afbeelding die ermee overeen komt.
  4. Memoryspel: Als afsluit worden in deze reeks alle afbeeldingen verwerkt in een geheugenspel.

In het beeldwoordenboek komt volgende woordenschat aan bod: het schoolgerief, de kledij, het fruit, groeten, de voeding, de maaltijd, huisdieren, kleine dieren, voertuigen, de dierentuin, beroepen, elektrische apparaten, het lichaam, de getallen, wiskunde, de kleuren, verhalen, het speelgoed, gebouwen, thuis en begrippen.

beeldwoordenboek

http://www.triangel.be/abra24/bwb/beeldwoordenboek.htm

15:14 Gepost door Stefaan Dhondt in EDULINKS | Tags: online oefenen, taal, rekenen, kleuters, lesmateriaal, wereldorientatie, eerste graad